Hamilelik,

Hamilelikte Beslenme Nasıl Olmalıdır?

  Hamililelikte beslenme nasıl olmalıdır diye endişe duyan annelerimize öncelikle söylememiz gereken şey kilo alımının kaçınılmaz bir durum olduğudur. Asıl gereken şey sağlıklı beslenmek ve sağlıklı şekilde gereken kiloyu almaktır.  Hamileyken aşırı kilo almanız tansiyon, diyabet ve iri bebek doğurma gibi riskleri taşır. Kalp damar sağlığını da kötü etkiler. Kontrolsüz kilo alınırsa doğumdan sonra kiloları vermek oldukça zorlaşır. Hamileyken kaç kilo almanız  gerekir bakalım; 

 

-Hamile kalmadan önce zayıf bir bireyseniz 13-18 kilo almanız normaldir. 

-Normal kilodaysanız 11-15 kilo alabilirsiniz. 

-Kilolu bir bireyseniz 7-10 kilodan fazlasını almamanız gerekir. 

Hamile kalmadan önce zayıf bir kadınsanız bebeğiniz düşük ağırlıkta doğabilir veya erken doğabilir. Kaç kaloriye ihtiyacınız olduğu ne kadar hareket ettiğinize bağlıdır . Genel olarak ilk üç ay için günde 2000 kalori, sonraki üç ay için 2200 kalori ve son üç ay için 2400 kalori almanızda yarar vardır. 

Hamileliğin ilk aylarında kilo almanız şart değildir. İki kiloya kadar kilo alımı idealdir. Ne kadar yediğinizden çok yediklerinizin içeriği önemlidir. Vitamini bol, taze meyveler ve tam tahıllı yiyecekler tercih edilmelidir. 

Unutmayın ki bebeğinizin besin ihtiyacını siz karşılayacaksınız. Büyüme ve gelişmesi için her türlü besine dikkat etmelisiniz fakat bebeğiniz var diye iki kişilik yemek zorunda değilsiniz.  Yenmesi gereken en önemli şeyler meyve ve sebzeler, tahıl ürünleridir. Tahıl ürünlerinin tam tahıllı olanları tercih edilmelidir.  Folik asit içeren besinlerin de yenmesi gerekir. Kahvaltı en önemli öğündür. Kahvaltı, gün içinde şekerli, yağlı atıştırma isteğini azaltır. Gün içinde gereksiz beslenmeyi önler. 

Hamilelikte özel bir diyet yapılmasına ihtiyaç yoktur. Sağlıklı beslenmek için yiyeceklerinizin çeşitliliğini artırmanız yeterli olur. Her yiyeceğin vitamini farklıdır. Mutlaka almanız gereken besinleri ve faydalarını inceleyelim; 

 Folik asit nelerde bulunur? Hamilelikte folik asitin önemi nedir ? 

Folik asit kan yapımını sağlayan bir vitamindir. Ayrıca bebeği omurgada oluşacak doğumdan kaynaklı hastalıklardan da korur. Folik asit en çok  portakal,limon gibi meyvelerde ve yeşil  yapraklı bitkilerde, bezelyede, brokolide bulunur.  

 Hamilelikte demir alımı neden önemlidir? 

 Demir hamilelikte alınması gereken en önemli maddelerden biridir. Hem anne hem de bebek için büyük önem taşır. Sağlık bakanlığı da buna önem vermektedir ve gebeliğin 16.gebelik haftasından başlayarak 9 ay boyunca hamilelere ücretsiz demir desteği sağlar. 

Yeterince alınmadığı zaman halsizlik, yorgunluk, saç dökülmesi ve tırnaklarda bozulma gibi belirtiler ortaya çıkar. Bebek düşük ağırlıkta doğabilir.Demir kan hücrelerinde oksijenin taşınmasını sağlar. Doğum esnasında da kanama olursa bebeklerini beslemekte zorlanabilirler. Bu nedenle demir desteği gerekir. 

Demir  kuruyemiş ve mercimekte de bulunur. Demiri kalsiyumla birlikte almamanız daha iyi olur çünkü kalsiyum, demirin emilimini azaltır. Bu yüzden demir ilacı alıyorsanız sütle kullanmayın.  

Kalsiyum hangi yiyeceklerde bulunur? 

 Hamilelikte kalsiyum alımı kemik gelişimi için  önemlidir. Kalsiyum süt ve yoğurtta bulunur. İncir , kayısı gibi kuru meyvelerde  ve yeşil sebzelerde bolca bulunur.  

Bakanlık D vitamini desteği veriyor mu? 

 Bakanlığımızca demir desteğinin yanında tüm hamilelere hamileliğin 12.haftasından başlayarak 1 yıl boyunca D vitamini desteği ücretsiz olarak sağlanır. Bunun yanında  D vitamini hangi besinlerde bulunur diyecek olursak yağlı balıklar bunun için  en zengin D vitamini içeren besinlerdir. Yumurta ve sütte de D vitamini bulunur. 

Hamileyken hangi besinleri yiyebilirim? 

Folik asit, kalsiyum, D vitamini ve demir en önemli besin kaynaklarıdır.  Bunların yanında sıvı alımına, meyve sebze tüketimine dikkat etmelisiniz. C vitamini içeren portakal,limon,brokoli,domates,biber oldukça zengin içeriğe sahiptir. C vitaminini demirle beraber alırsanız demirin emilimini artırırsınız ve bu sizin için iyi olacaktır. Örnegin demir ilacından sonra portakal yemeniz önerilir. Aynı zamanda meyve ve sebzeler bağırsaklarınızın çalışmasını sağlar.  Hem sıvı gem meyve alımı için meyve suyu tüketimi faydalı olacaktır. 

Demir ve protein kaynağı olan et ve balık ürünleri de tüketmek gerekir. Hamileyken artan protein ihtiyacınızı bu sayede karşılayabilirsiniz. Balık ayrıca omega-3 kaynağıdır.  

Süt ürünleri protein, kalsiyum ve D vitamini kaynağıdır. Yoğurdunuzu meyve ile tatlandırarak besinlerinizi çeşitlendirebilirsiniz. Fakat pekmez ile yoğurdu karıştırmanız önerilmez. İki bardak süt sabah saatinde, bir kase yoğurt  ara öğünde olmak üzere yeterli olacaktır. 

Sıvı alımı hamilelikte artırılmalıdır. Bu erken doğum yapma riskine karşı faydalı olur. Hamilelikte meydana gelen idrar yolu enfeksiyonu ve kabızlık şikayetlerini de önler. 2.5 litre su alımı yeterli olacaktır.